jan 112012
 

Dansk PEN beklager Københavns Byrets dom mod det kurdiske ROJ-TV. Dommen skal ses i lyset af, at de tyrkiske myndigheder i de seneste år har knægtet ytringsfriheden i Tyrkiet. Det gammelkendte mønster fra 1990’erne

med beslaglæggelse af bøger, aviser og forbud mod radio- og tv-udsendelser er tilbage med fuld styrke. Flere forfattere og journalister fængsles og anklages fordi de kritiserer den tyrkiske regering. Ikke mindst det kurdiske mindretal rammes af disse krænkelser af ytringsfriheden, som gang på gang fordømmes af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.

Derfor er det ulykkeligt at netop ROJ-TV anklages for ensidig støtte til et af de kurdiske partier i Tyrkiet som står på EU's terrorliste. Omvendt vil en ankesag bidrage til at afklare det tydelige dilemma mellem lovens kriminalisering af terrorbevægelser, inklusive deres kontrol af medier, og ytringsfrihedens bestemmelser - også om frihed til at sende satellit-tv til andre samfund herfra

Glædeligt er det dog, at ROJ-TV stadig har ret til at sende, og dansk PEN håber at Radio- og tv-nævnet fortsat vil tillade den eneste kurdisk tv-station i Europa at sende, ligesom det har gjort ved tre positive kendelser over en femårig periode i 2005-2010.

Dansk PEN finder at der, under den givne undertrykkelse af det kurdiske mindretal i Tyrkiet, Syrien og Iran, er brug for satellitmedier udefra. Derfor bør retsforfølgelsen af en terrorbevægelse ikke begrænse denne mulighed for at opnå informationer om kurdiske forhold.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Påkrævet

Påkrævet